aku jugak suke blog korg!!

Sunday, September 9, 2012

saya gemok!

badan aku dh berisi...nak2 pas raye nie kan...adusss..its the big matter for me..hate it!spe sme angkat kaki!terserlah kepoyoan ku..so korang taw x gemok nie ade 3 kategori...tpi nie klo bahasa scientific nye xtaw la...nie bahasa melayu kite la...iaitu..GEMOK AIR(AYO/AYAQ), GEMOK LEMAK(LOMAK), GEMOK ANGIN(WIND..haha)
(haha..seorg setiap 1 kategori..yg ke-4 tu gemok pe plak)
Gemok Air- pengambilan bnyk garam..mknan bergaram,mnuman kafein.contoh:-lemak di perut lembik sehgga bleh diuli..
Gemok Lemak- pengambilan mknan berlemak tepu.contoh:-lemak mengeras sehgga ditepuk pon dh mcm kompang je..
Gemok Angin-  pengambilan lemak ygberlebihan jugak ttp sukar buang angin a.k.a kentut.contoh:-bahagian lengan lembik mengelebeh bak ampaian baju..

So, aku pon dgn azam yg tinggi ini nk la memulakan program diet..hhaha..sebelom tu kite sama2 baca nasihat pakar kesihatan malaysia, KEVIN ZAHRI; 

  1. LEBIH FIBER: banyak ambil makanan berfiber (serat). serat anda “tarik” air semasa penghadaman.
  2. KURANG GARAM: garam macam pasir dan kalau berlebihan akan serap air. Sehari jangan lebih 2.5g
  3. TINGKATKAN SENAMAN: keluar peluh.
  4. BANYAK MINUM AIR: untuk flush out air but pilihlah air osmosis or drinking water.
  5. SAUNA juga bantu buang air.

Disamping tu,bnyk jugak produk2 pelangsingan yg benar2 menjamin kesihatan. contohnye: ALPHA LIPID

ntah la...katenye berkesan...akak aku dlm tempoh pengambilan nie..t perkembangan nye aku gtaw la..rase pon ok..rase air soya..sgt mngenyangkan.

Tpi, aku rase yg paling penting BERSENAM!!!!xkisah lah berapa bnyk kalori yg kita mkn asalkan kite haruslah membakar balik kalori yg dh diambil...doakan fami kembali ke saiz asal..hahhaha..bkn pe,saham jatuh t!!!bahaya...udah dlu ah...ketemu nanti diruangan seterusnya nanti..

6 comments:

logorithm said...

Mana gambar Fami yang gem0k? Haha...

Unknown said...

aih, segan la fami nk dedahkan..hahah..ala..berisi skit je dri dlu...fami je yg bising2..haha

Santan Manis said...

lihatlah badanku rampingkan! hahaha..ingat lagi x iklan tu? =D

Unknown said...

of course la SM...iklan menusuk dikalbu..hahhatingin nk ramping mcm SM..haha

MERAN QAMAR said...

bersenammmmmmmmmmmmm..........bagusss

Unknown said...

meran qamar:of course...hehe